Acetylcholín ovplyvňuje mozgovú činnosť a je považovaný za jednu zo zložiek významných pre uchovávanie informácií v pamäti. Podobne sa dnes hovorí aj o ďalšej zložke lecitínu, fosfatidylserínu, ktorému sa okrem iného pripisuje schopnosť udržovať bunkové membrány pružné a priechodné pre živiny. Podporuje uvoľňovanie dopamínu a obnovuje „mladistvú“ plastickosť synapsií (tj. štrbinových spojok medzi výbežkami neurónov), cez ktoré sa uskutočňujú prenosy nervových vzruchov.

Lecitín obsahuje až 40 % fosfatidylcholínu. Ten sa stará predovšetkým o to, aby cholesterol plnil svoju úlohu v myelínovej vrstve nášho mozgu a nervov. Myelínová vrstva, ležiaca ako ochranná membrána na mozgových a nervových bunkách, sa navíja často až v sto vrstvách okolo nervov, aby ich chránila a izolovala.

Štúdie preukázali pozitívne pôsobenie lecitínu už za 24 alebo 36 hodín po prijatí terapeutickej dávky.

 

Priaznivé účinky:

-  zlepšuje prenos nervových signálov a posilňuje funkcie nervového systému

-  regeneruje telo a urýchľuje svalové zotavenie po veľkom výkone

-  zvyšuje výkonnosť a pomáha posilňovať svalstvo

-  zmierňuje bolesti kĺbov

-  upravuje trávenie, odstraňuje nadúvanie, zápchu a upravuje stolicu

-  podporuje koncentráciu aj pamäť

-  chráni pred upchávaním ciev srdca, prečisťuje cievy

-  upravuje hladinu cholesterolu

-  pomáha premieňať tuky

-  pomáha rýchlejšiemu hojeniu rán, pretože má protizápalové účinky

-  chráni aj pečeň pred cirhózou, nádorom či tukovej degenerácii

-  posilňuje obranyschopnosť organizmu

-  priaznivo pôsobí proti celulitíde – znižuje nadbytočnú hladinu hormónu estrogén, zodpovedného za vytváranie tukových buniek na bruchu, zadku a stehnách

-  posilňuje imunitný systém, pôsobí proti chronickej únave

-  pomáha pri liečbe ekzémov

-  pomáha aj lepšiemu vstrebávaniu vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K

-  podporuje plodnosť, ale aj samotný vývoj plodu

-  priaznivo ovplyvňuje poruchy spánku

 

Dôležitým zdrojom LECITÍNU SÚ:

-  sója

-  semená rôznych rastlín

-  vaječný žĺtok

-  a vnútornosti takmer všetkých živočíchov 

 

Nežiaduce účinky a kontraindikácie

Pri požití vyššieho množstva lecitínu (viac ako 20 – 30 g) sa môžu prejaviť nepríjemné príznaky predávkovania – zvracanie, hnačka, bolesť hlavy či problémy s trávením. Dlhodobý stav predávkovania môže dokonca zapríčiniť rast váhy či naopak stratu chuti do jedla, slabosť, nepríjemný telesný zápach alebo aj priveľké zníženie krvného tlaku.

Dávkovanie: 1 kapsula denne najlepšie ráno.

 

Zdroje:

http://www.nefdesante.sk/files/soubory/prospekty/prospekt_sk_lecitin_web_-_final.pdf

http://www.bioeshop.sk/38-sojovy-lecitin.html

http://biocare.sk/eshop/produkt/lecitin-3

http://www.multivitamins.sk/ttpharm/index.php?ID=226

http://www.sportujeme.sk/fitness/lecitin-nielen-na-svaly-regeneraciu-a-pamat

http://zeleny.naturalforum.net/t168-topic