Veľmi dôležitým vitamínom pri liečbe svalovej atrofie je vitamín E. Súvislosť medzi nízkou hladinou vitamínu E a rozvojom atrofie svalov, poukazujú mnohé štúdie. Pre zosilnenie účinku E vitamínu je vhodné doĺňať C a B6 vitamín, pretože pôsobia v symbióze. Selén spôsobuje to, že vitamín E sa omnoho lepšie využíva a tak je možné dosiahnuť rovnaké výsledky s oveľa menším množstvom vitamínu E.

Platí tu však jedno pravidlo - vitamín E musí byť vždy 100% prírodný, teda d-alfa-tokoferyl. Mnohé doplnky obsahujú umelo vyrábaný dl-alfa-tokoferyl. Ten je však pri liečbe atrofie neúčinný.

 

Pozitívne účinky:

·         najdôležitejší antioxidant v tele

·         priama ochrana membrán, najmä nenasýtených mastných kyselín

·         regenerácia vitamínu E prostredníctvom vitamínu C

·         inaktivácia voľných radikálov zo znečisťujúcich látok, toxických peroxidov a ďalších voľných radikálov

·         vplyv na obranyschopnosť

·         udržuje činnosť vitamínu A

·         dôležitý pre syntézu bielkovín a nervosvalový systém

·         podporuje normálny rast a schopnosť tela odpovedať na stres

·         stimuluje normálny vývoj a primerané napätie (tonus) kostrového svalstva, srdečného svalu a svaloviny čriev

·       potrebný pre normálne trávenie a metabolizmus polynenasýtených mastných kyselín (rastlinné oleje), ktoré chráni pred oxidáciou a umožňuje ich integráciu do bunkových a tkanivových membrán

 

Výskyt v potrave:

Dôležitým zdrojom sú rastlinné oleje, orechy, mandle, celozrnné produkty a listová zelenina (kapusta, špenát), vajíčka, obilniny, ryby, pečeň a med.

 

Príznaky nedostatku:

·         vyskytujúci sa zriedkavo

·     predovšetkým dojčatá a malé deti, kŕmené doma pripravovanou mliečnou stravou; poruchy fungovania svalov (svalová slabosť), nervového systému, mozgu, kardiovaskulárneho systému, postihnutie červených krviniek (anémia), zvýšenie peroxidácie tukov v pečeni

 

Vedeli ste, že...

·         pri nízkej hladine vitamínu E v tele, sú nedostatočne chránené membrány buniek a DNA od nebezpečia voľných radikálov

·         z predávkovaniu E vitamínom dochádza iba zriedkavo. Objavuje sa však iba mierna únava alebo nevoľnosť, či pocit slabosti. Dlhodobé predávkovanie môže negatívne ovplyvniť zrážanlivosť krvi.

·         nikdy ich neužívajte nalačno! Aby sa vitamíny vstrebali, musíte ich kombinovať s bielkovinami a enzýmami v potrave.

·         vitamín E môže redukovať bolesť svalov po cvičení  

·         vitamíny C a E znižujú riziko rozvoja Alzheimerovej choroby  

 

Zdroje:

http://vitaminy.nazdravie.sk/sk/vitamin-e/34/

http://www.zdravie.sk/clanok/130/vitamin-e

http://sk.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn_E

http://www.badatel.sk/kpm/svalova-dystrofia-a-atrofia-ako-vyliecit-nevyliecitelne/